Site menu:

Aktuálně:

Zprávy z Dark Elfa»


Nejlepší online hra: Dark Elf

Rozhovor se zelim, aneb skřeti nejsou pro zelenáče

28.12. 2006 Autor Dave Lister Komentáře Komentáře (29) Kategorie Rozhovory Hodnocení 0.00 Přečteno x2442

Přinášíme vám první ze série rozhovorů o rasách. Najít přotřelého skřeta, který v tom umí chodit, bylo poměrně lehké. Zelího mnozí z vás jistě znají. Když jste s ním v jedné lize, tak si buď oddechnete, že se usadil dostatečně daleko od vás, a když dost daleko není, tak vám nezbývá, než začít věřit na zázraky, ...a nebo se přelogovat:)

Pro ty z vás, kteří Zelího neznají, tak jde o jednoho z nejdéle hrajících lidí v DE, je blízkým poradcem stvořitele v otázkách herních a býval také adminem. Prozradím na něj, že se jmenuje Petr Zelinka. Ti bystřejší z vás již tuší, z čeho vznikla jeho přezdívka:)

Rozhovor udělal Necromorgon, krátký fantasy úvod vytvořil Ardon, interpunkci doplnil a pasáže nevhodné pro děti do 15 let zcenzuroval Dave Lister


Krátký fantasy úvod 

 

Temná zákoutí skřetí jeskyně se mladému komentátorovi najednou zdála mnohem děsivější. Pochodeň plápolala matným světlem a rozehrávala na stěnách hru stínů nepříjemně dráždící představivost. Něco zašustilo, komentátor sebou trhnul a prudce otočil hlavu za zvukem. Zmateně mžoural očima až uviděl v dálce mizející stín. Nebo se mu to jen zdálo? Začal mít pocit, že je nevětší smolař pod sluncem. Proč musel vyfasovat zrovna skřety!?
„Bonjour pane.
Komentátor nadskočil jak čertík v krabičce. Zalapal po dechu a začal se zuřivě rozhlížet. Ze tmy se vynořila skřetí variace na komorníka. Na rukách bílé rukavičky, motýlek a černé bílé služebnické šaty. A navíc ta vybraná řeč. Komentátor nevycházel z údivu.
„Co si budete přát?“
„E ... chtěl bych mluvit s vaším pánem.“
„Jste nahlášen?“
„Ano ... asi ano. Dostal jsem od vašeho pána tenhle dopis.“
„To stačí, hned vás ohlásím.“
Překvapený a stále ještě nevěřícný komentátor následoval komorníka do útrob jeskyně. Za několik málo chvil seděl komentátor v ohromném podzemním dómu přeplněném nejrůznějším bohatstvím a přepychem. Služebnictvo kmitalo sem tam a on čekal na zeliho, místního pána. Dostal za úkol s ním udělat rozhovor.  


Necromorgon
Ahoj! Překvapuje tě, že jsi byl vybrán za nejlepšího skřeta v DE?

zeli
Ano, jednak jsem měl delší pauzu (od jara do podzimu) a pak, skřety už nehrávám tolik jako dříve. Co se týká nejlepšího hráče, tak jsem polichocen, ale dovoluji si nesouhlasit. Potkal jsem hodně hráčů, kteří to za skřety uměli a těžko říci, kdo je nejlepší.

Necromorgon
Hraje některý z nich? Abychom se na něj mohli podívat?

zeli
Nechci tu nikoho jmenovat. Určitě bych na někoho zapomněl a jména by se rekrutovala hlavně ze služebně starších hráčů (cca tři roky hraní a více). Ty mladší moc neznám. Nikdy jsem nemíval žádný velký přehled a DE se nyní pomalu, ale jistě stává masovou záležitostí. Určitě je spousta dobrých hráčů o kterých jsem nikdy ani neslyšel.

Necromorgon
Co se dá dělat :) Nyní si zkus představit, že ti šéf dal za úkol udělat marketingovou kampaň cílenou na nováčky, která je má přesvědčit, aby začali hrát skřety a na všechny ostatní rasy zapomněli.

zeli
No to by byl docela problém. Z mého hlediska není skřet pro nováčka vhodná rasa a to ani trochu. Pokud totiž počasí na zlato není nad 100%, jsou skřeti velmi špatně hratelní (bez hrdiny). Zahrát se dají, ale chce to dost zkušeností a dobrý odhad. Tohle je jeden z důvodů, proč za ně už tolik nehrávám. Svého času byli skřeti daleko větší „postrach“ a mluvilo se o nich jako o nejsilnější rase (něco podobného jako jsou hobiti dnes a v nedaleké minulosti). Postupně jim bylo ubíráno až skončili tak, jak skončili. To co jim pomohlo, aby se začali zase hrát, je speciální stavba. Nechci hodnotit speciální stavby globálně, nicméně tunely určitě patří dle většiny hráčské obce k nejlepším. Nicméně abych alespoň částečně odpověděl na otázku, asi největší výhodou skřetů je jejich univerzálnost. Díky 10 kolům se s nimi dá zahrát (při odpovídajících podmínkách) jakákoli role (z dlouhodobého hlediska, není např. v silách skřeta začít kouzlit ve větší míře hned po ochranné třídenní lhůtě, ale může z něj být velmi dobrý kouzelník ve střední a konečné fázi hry). Dalším velkým kladem jsou již zmíněné tunely. To by bylo z velkých výhod asi všechno, jak jsem napsal již na začátku, není to rasa vhodná pro nováčky.

Necromorgon
Když si nakousl tunely a hobity. Nedávno došlo k citelnému oslabení hobitů (o 1000 zl. méně do startu) a velkému posílení skřetů (speciální stavba podzemní tunely, díky které lze útočit přes volný průchod bez 30% postihu na sílu útoku). Jak bys silově srovnal tyto rasy? Dříve s hobity hrál skoro každý a nyní se ve dvojkách hodně hobitů nedožije konce ligy.

zeli
Záleží na konkrétní situaci. V případě, že by hrál jeden proti jednomu (např. v aréně), tak je skřet defakto bez šance. Samozřejmě pokud to oba budou umět hrát podobně. Řešit situaci, kdy to jeden umí a druhý neumí, nemá cenu. V případě normální ligy (klasické, nevíkendové VA apod.) záleží hodně na počtu hráčů a na sousedních rasách. V případě, že je relativně volno (do cca 80 hráčů), je na tom hobit lépe. Při počasí na zlato pod 100%, je na tom cca první tři dny hobit také lépe. Troufnu si tvrdit, že za srovnatelných podmínek (log, nepřátelé apod.) bude skřet hobita horko těžko dohánět. Nicméně v dnešní době už DE není tolik o jednotlivcích (s výjimkou arény), jako o aliancích. A to jak veřejně udělaných, tak neveřejně domluvených (běžná praxe např. z DM lig, kde by k tomu dle mého docházet nemělo). A právě ve strategii aliance může mít skřet větší význam než hobit. Hlavně v tom, že má vyšší limit kouzel a lépe se brání. V případě plné ligy (180 hráčů) na tom bude skřet lépe než hobit (samozřejmě pokud mají srovnatelný log). Co se týká akčních lig tak nevím. Nehrál jsem je a je to natolik jiná strategie, že to ani nedokáži odhadnout.

Necromorgon
V poslední době se občas vidí skřet, který má 6-10 zemí, je obklopen klidně třemi soupeři a v pohodě se brání. Brání si hranice a pokud o některou zem přijde, pomocí tunelů jí získá zpět. Tohle je novinka, dříve se to nestávalo. Může tohle ustát i jiná rasa?

zeli
Tohle je právě jedna z mála situací, ve které je dle mého názoru skřet nejsilnější. Samozřejmě záleží na konkrétní situaci (např. je třeba, aby „útočná“ země s tunely nemusela držet obranu apod.). Skřet má relativně silnou obranu, ale velmi drahý útok (veleskřet stojí 200 zlatých a má útok pouze o síle 5). Proto mu tolik pomáhají tunely. Podobné taktiky jsou schopné i jiné rasy, záleží také proti komu se brání). Když bude mít na hranicích např. sestavu skurut, nekromant a trpaslík, bude mu hodně horko. V neposlední řadě také záleží na tom, kdo na koho a co kouzlí. Nicméně se skřetem se podobně hrávalo i bez tunelů.

Necromorgon
Mám z tebe za úkol vytáhnout nějaký rozjezdy a taktiky, ale neočekávám že napíšeš, jak hraješ. Tak se zeptám na něco méně citlivého. Se skřetem lze nultý den dobýt jednu zemi. Jediné možnosti jsou v tom, co se dá dělat s manou. Buď jí lze prodat, nebo hodit na výchozí zemi příznivko, nebo spokojenost do útoku, nebo spokojenost na výchozí zemi. Můžeš prozradit, co je podle tebe nejvýhodnější?

zeli
Záleží na konkrétní situaci, příznivko používám velmi výjimečně, v 90% případů se vyplatí spíš prodat manu na tržišti, než kouzlit příznivko. Takže zbývají tři možnosti: spokojko / prodat / nic (nechat na nákup kouzelníků nebo obřadky). Taky hodně záleží na počasí. Když je dobré většinou si manu nechám, když špatné, tak jí prodám, nebo si hodím spokojko pod nohy. Záleží na situaci, která je na mapě. Při spokojku pod nohama lze útok přeposlat po pár kolech. Další den je k dispozici hodně kol, ale jenom tři země a jenom jedna sýpka. Pokud se z prodeje many utrží dost peněz na sýpku, je to dle mého názoru nejlepší varianta. Skřet má na začátku docela velký nedostatek peněz. Sice má deset kol, ale žold základních jednotek jsou 2 zl., jednotka stojí 30 zl. a skřet má jenom 1500 zl. na startu. Po rozjezdu je nejdůležitější udržet dynamiku rozvoje, tj. mít na sýpky, aby se snadno získávaly další země. Skřet, který skončí na pěti zemích a musí začít válčit, má na válčení velmi slabou ekonomiku. Na veleskřety nemá peníze a na skřety potřebuje hodně domů (tedy taky peníze) a s pěti zeměmi toho moc nevydělá, speciálně pokud je pro kroupama nebo kletbama.

Necromorgon
Pamatuješ si, kolikrát si zavřel ligu se skřetem? (ale že sis to opravdu vybojoval, ne že tě alimág nechal)

zeli
Nepamatuji, obecně mám zavření až tristně málo, na to jak dlouho DE hraji. Nikdy jsem se do zavírání nehrnul, DE hraji z toho důvodu, že mě baví, ne proto abych zavíral. Kolikrát  je lepší prohrát, ale zahrát si, než vyhrát (a zavřít), ale jenom čekat, než bude dostatečná síla kouzel na prokouzleni Země Dark Elfa. V současné době je defakto takováto situace vyloučená. Vzhledem k tomu že hrávám výjimečně za něco jiného, než hobity, skřety, nebo skuruty, těžko může nastat situace, že bych zavřel jinak, než že se mi to „nechá“. Alianční strategie za dobu mého hraní DE se natolik změnily, že pokud bych se snažil to hrát na sebe, tak to téměř s jistotou aliance prohraje. Všechny zmíněné rasy mají malý limit kouzel a v alianci se málokdy povede mít dva silné mágy (pokud tedy už není dlouho jasno a hra je pak o ničem, jak jsem popsal výše). Ještě bych k tomu dodal, že dnes už vítězství jednotlivce v ligách s aliancemi defakto neexistuje. Vždy je to úsilím celé aliance.

Necromorgon
A poslední otázka. Kdy jste s Ridery naposledy prohráli a vám to přišlo jako férová hra? (ne že se na vás vrhla celá liga)

zeli
Nejsem s Ridery všude, ale naposledy, s mojí účastí, jsme snad prohráli v turnaji aliancí, který organizuje Kru-cipísek. Nicméně tohle byl přesně ten případ, kdy mě hra bavila i přesto, že jsem prohrál (a takhle to vidí všichni zúčastnění Rideři, kterých jsem se na to ptal). Kdo ligu sledoval, tak mi dá jistě za pravdu, že i přes prohru máme být na co pyšní. Nechci tvrdit, že nešlo zahrát lépe nebo že by to nikdo jiný neuhrál, ale troufnu si tvrdit ze 80% hráčů by ve stejné situaci nevydrželo tak dlouho, jako my. (V základních skupinách turnaje aliancí byla dvě postupová místa a většinou to dopadlo tak, že se z šesti až sedmi aliancí vždy vytvořili skupinky po dvou, tyto skupinky pak proti sobě bojovali. Rideři byli dlouho na postupové druhé příčce, avšak první aliance spolupracovala s jinou aliancí a tak postupně Ridery zdecimovala natolik, aby postoupili jejich spojenci. - pozn. red.) Jenom bych k tomu poznamenal jednu věc, která se tak úplně netýká otázky. Z hodně stran jsem slyšel, že Rideři jsou momentálně nejsilnější aliance v DE. Je pravdou, že její účastníci budou mít pravděpodobně nejvíce odehráno (myslím dohromady, počet věků a odehraných dnů) a že každý jednotlivec patří k tomu lepšímu co může DE nabídnout. Nicméně pokud se k tomu bude takto poraženecky přistupovat, nikdy se nezjistí, jestli je to pravda, nebo ne. Každý může prohrát, např. i br (dnes již neaktivní, ale svého času nejlepší hráč - pozn. red.), který měl defakto stejnou pozici mezi jednotlivci.
Hodnocení článku: Hodnocení 0.00, Hodnotilo 0 uživatelů