Internetová základna hráčů Dark Elfa
Mágové, rasa na jejímž úspěchu mnohdy závisí osud celé aliance. Dobře krmený mág z alianční pokladny může rychle utéct svým soupeřům a získat magickou převahu. Pokud se mu to povede a nikdo ze soupeřů na něj nedosáhne, je věk prakticky rozhodnutý. Pěkně je to nyní vidět v semifinále turnaje aliancí v lize VA2, kde proti sobě stály na každé straně rovnou 3 aliance a úspěch každého bloku závisel jen a jen na úspěchu některého z mágů. Magie má v Dark Elfovi obecně větší váhu než samotný boj. Rozhovor s Buchem připravil Necromorgon.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Necromorgon
Zdravím. Byl jsi vybrán, aby si nám něco řekl o rase zvaná mágové. Ale nejdříve by ses měl představit, říci jaké jsou tvé nicky, kde hraješ... proste popsat svoji DE kariéru.
Bucho
Ahoj. Tak většina lidí mě zná pod nickama Bucho, Bucho.Ukr, Sico či Sico.Ukr. To jsou asi ty nejznámější. Hraju od srpna roku 2005 a k DE mě přivedl můj bratranec Ted. Hned první ligu, co jsem hrál, jsem dokončil vcelku úspěšně a DE mě chytlo... a zatím nepustilo. Jinak k dnešnímu dni hájím barvy Řádu Okřídlených, Sec Mazce a Fist of Apocalypse, pravidelně mě najdete především ve 2B.
Necromorgon
Tyto nicky jsou opravdu ve dvojkách často k vidění :) Říkáš, že jsi členem Řádu Okřídlených. Co tak poslouchám drby šířící se světem DE, tak je to asi aliance s nejhorší pověstí (když nepočítáme devily). Mohl bys to uvést na pravou míru?
Bucho
Tak mohu se aspoň pokusit :-) Za dobu, co hraju v Řádu Okřídlených si opravdu nejsem vědom nějakého podrazu nebo podvodu. Možná že dříve náš velitel rád hledal skuliny ve smlouvách, ale právě kvůli této pověsti dnes už hrajeme většinou sami a spojenectví hledáme jen v dobách největší nouze. Někteří nás titulují jako podvodníky, někteří jako zbabělce... ale málokdo se odváží k nám do 2B, kde už máme 8 výher v řadě. Nedávno náš velitel RaS prolétl statistiku vítězsví druhých lig a zjistil, že v počtu výher v jedné řadě jsme na lichotivém druhém místě (pokud se nepletu, tak první jsou Riders of Freedom). Jinak bych rád dodal, že se boje opravdu nebojíme a rádi budeme mít v 2B nějakou konkurenci. Je přece už na čase, aby nás odtamtud někdo vypráskal :)
Necromorgon
Opravdu to by chtělo. Z nějakého důvodu jsou ligy 2A,B většinou prázdné nebo bez konkurence... Ještě poslední otázečka k tobě než se konečne vrhneme na mágy. Ty jsi tuším komentátor. Co tě k tomu vede?
Bucho
Mno, v průběhu mládí jsem hodně četl různé knihy - především sci-fi a fantasy (ale nebráním se i jiným žánrům). No a když jsem viděl některé komentátorské pokusy o fantasy příběhy či jejich přehled o dění v lize, tak mě to až někdy trhalo oči a řekl jsem si, že bych to měl zkusit, jestli to dokážu lépe. A teď když mám nápady a inspiraci, tak mě ta práce opravdu baví :)
Necromorgon
Takže mágové. Co tě vedlo k tomu, že jsi je začal hrát. Jsou považováni za nejsilnější rasu, která jen sbírá zápisy a expy pro hrdinu (v alianční hře).
Bucho
Tak nejsilnější jsou bezesporu, to je známá věc. Mají nejrychlejší, nejsilnější a nejlevnější magii. Samozřejmě aliance plná mágů by neměla moc šancí, proto jsou mágové nejsilnější jen když mají za sebou svědomité "krmiče" a poctivé pracanty. Ani nevím, proč jsem je začal hrát, prostě jsem si je chtěl zkusit a občas jsem se k nim vracel. V Řádu jsme se v pozici mága střídali, ale po vítězství v jedničce mi to už zůstalo. Mám rád vyrovnané magické souboje, kdy se musí přemýšlet nad každou maličkostí a brát v potaz spoustu věcí hodně zeširoka - neboť zrovna třeba ten malej detail, který jsi přehlédl, by mohl způsobit tvou prohru. Bohužel, v poslední době je těch vyrovnaných bojů poskrovnu. I když třeba taková první liga je teď velmi zajímavá, soupeři tam rostou jako houby po dešti :)
Necromorgon
U mágů se nejvíce mluví o tzv. podlých/nečestných taktikách. Měli bychom nováčků alespoň vysvětlit o jaké jde. Mohl bys ke každé říci jestli ji využíváš, popřípadě co si o ní myslíš (pokud sem nějakou vynechal, tak mě klidně doplň) - přenechávání zemek, posílání jednotek do útoku, okrádání spoluhráče, čachry s tržištěm, celá pokladna jen pro mága a kouzla od aliance pro mága 0. a 1. den
Bucho
Přenechávání zemí - tahle taktická věc je velice sporná. Pravděpodobně celá hráčská komunita se shodne, že když hobit či někdo jiný přenechá své země mágovi, aby ten jich měl více, tak je to velmi nefér věc. Diskutovanější je však přenechání tzv. "díry" (místu, kde jako mág máte slabinu, neboť vám tam protivník probořil magickou obranu), už jsem to několikrát viděl použité a vždy to vyvolalo velký flame na ligovém fóru. Já osobně jsem ještě žádnou zemi nikomu nepřenechal a ani od nikoho nevzal. Co mohu poradit k těm dírám - dělejte je tak, aby je nikdo nemohl vzít ani volným průchodem, jde-li to :)
Posílání jednotek do útoku - moc často se žádné jednotky do útoku neposílají (ovšem například nedávno v první lize - Kruh Světla vs. Dark Riders - oba mágové fasovali jednotky do útoku), dle mého názoru. Jedničky (jednotky prvního typu) jsem ještě do útoku nedostal žádné, a mágy pouze pokud byl protivník v lepší pozici nebo pokud bylo jasné, že to udělá také. Nicméně je pravděpodobné, že se tato taktika bude objevovat stále častěji, neboť to pro mága znamená ušetřené zdroje a větší možnosti. Na druhé straně to oslabí jednoho či více aliančníků, ale co to je, když můžete vykrmit mága :)
Okrádání spoluhráče - Toto bych netituloval jako nečestnou taktiku. Dříve s tím vždy počítali obě (resp. všechny) strany, a když takový přesun peněz někdo "vychytal" (tj okradl protivníka dříve nežli jeho vlastní mág), sklidil většinou skoro až potlesk. K tomu slovu "dříve" v minulé větě - okrádání spoluhráčů je teď už věcí velmi vzácnou, neboť relativně nová změna "rozsypávání nakradeného" je v tomto směru značně nevýhodná.
Čachry s tržištěm - Teď si nejsem tak zcela jist, co tímto myslíš, ale pokud jde o nakupování many aliančníkem a prodávání za draho mágem, tak je to v pořádku :) Tržiště hraje v mágovské bitvě velmi velkou roli a nezřídka rozhodne o tom, kdo bude v daný moment na koni.
Celá pokladna jen pro mága - Naprosto normální, férová a hojně užívaná taktika. Mág musí co nejvíce zdrojů, aby se vyšvihl na první místo.
Kouzla od aliance první dny - Taky velmi důležitá taktická věc. Mnohokrát se rozhodne už běhěm prvního dne, kdy trefené nespokojenosti ovlivní zbytek věku. Naopak spokojenosti pro vlastního mága jsou ve vyšších ligách nutností.
Veškeré tyto taktiky (+ i používání hrdiny) jsou vlastně o jedné jediné věci - a sice ušetřit mágovi co nejvíce zdrojů a připravit mu pozici tak, aby mohl co nejrychleji nastartovat nejsilnější magii.
Necromorgon
Mohl bys popsat rozjezd nealiančního mága. Tedy ten co spoléhá jen na sebe?(alianční mágové rozjezdy znají, takže je není třeba vypisovat)
Bucho
Hehe, to bude možná problém, sólového mága jsem už nehrál ani nepamatuju :) Mno tak nejspíše bych postavil sýpku a výjimečně i obřadní svatyni (jelikož nebudete potřebovat na začátku tolik many, takže se to vyplatí - alianční mág ji nestaví v 95% případů - vysvětlím později), odtahal pouze počet kol potřebný na útok a poslal ho minimální silou s tím, že bych si poslal spokojenost jak na základní zemi, tak do útoku. Další den bych měl mít na sýpku možná i hned do nultého kola (záleží na počasí na zlato), takže v tomhle směru neváhejte, a po odmačkání kol pošlete další dva útoky. Dále to už záleží na tom, jaké je okolo vás místo a podobně.
V trojkách se málokdy dostanete přes 4 země a i ty bývají vzácností - kdo je do třetího dne má, tak ten si vejská :) Když nastane třetí den, tak je potřeba sledovat, kdo z hráčů okolo vás hraje a kdo ne (tj. jen zabírá místo... místo, které vy chcete :) ). Pokud tam někdo takový je, tak si můžete jednoduše spočítat, jakou má v zemi obranu a případně ji uzmout pro svou vlajku. Proti hráčům, kteří jsou aktivní a mají na vás ve smlouvách vyhlášenou válku, doporučuji vystavět obranu + poslat protiútok podle uvážení. Většinou oponent smutně kouká, že nedobyl vás, ztratil svou zemi a ještě se mu jeho jednotky vrátili k vám do země, což je pro vás velké plus :) No, až budete mít dostatečnou ekonomiku, tak je na čase začít s cechama magie, neboť mana je váš benzin ;)
Abych vysvětlil to s tou svatyní - alianční mág dostane peníze na sýpky z kasy, takže bude mít dostatek rekrutů a bude potřebovat tu manu na útoky. Sólový mág nemá z čeho vybírat, takže postavit sýpky bude pro něj problém a tudíž nebudou rekruti a nebude potřeba tolik many (co bude potřeba, to vám obřadka vydělá). V případě opravdu nutné potřeby můžete postavit pentagram a něco důležitého si zakouzlit.
Necromorgon
Dost hráčů mágové velice rychle omrzí. Přeci jen si s aly mágem nikdy nepošleš útok na hráče, magické souboje pořád skoro stejné. Projevuje se to u tebe?
Bucho
Zatím naštěstí ne :) Když si chci zabojovat, vezmu do nějaké ligy třeba skuruty nebo hobity, když si chci zahrát opravdu pro radost, vezmu trpaslíky nebo lidi apod. Se vším se dá zahrát dobrý výsledek a každý si může najít to, co mu nejvíce sedí.
A jinak, není pravda, že si nepošlu útok na hráče. Teď například byla velmi nabitá 2D, kde bojovalo asi 7 aliancí. Mě se bohužel v době protekce vrátily hned 4 útoky, takže mi nezbylo nic jiného než bojovat s opozičním skurutem - vcelku úspěšně, dokud mu na pomoc nepřisli 3 spoluhráči :) Ale toto je samozřejmě speciální případ, jinak se jako mág musíte vyhýbat bojům jako čert kříže
Necromorgon
V té lize bylo tuším podezření, že ti dotyčný skurut ty země přenechal...
Měl bys být pamětníkem nedávných velkých změn v DE. Zavedení hrdinů a změna vyhodnocování kouzel (dříve zůstávala MO přes celý přepočet stejná - nyní ji každé kouzlo změní, takže se mágové mnohem snadněji vybourávají)
Bucho
Nepřenechal, šlo o Adama Turba z Projectu, tu dobyl něco on mě, tam zase něco já jemu. Možná máš na mysli neutrálního hobita, s kterým jsem sousedil, který mi v průběhu dne psal, že máme mír (nepochopil jsem) a ač jsem v brzkém odpoledni tuto zprávu dementoval, on se již nelogl...
Zavedení hrdinů si pamatuji, vyhodnocování kouzel už méně - ve svých začátcích jsem mágy vůbec nezkoušel a hrál jsem pouze za bojové rasy. Když jsem se pak začal zajímat o kouzlení více, MO už myslím byla taková, jako je teď.
Necromorgon
V pohodě jen šířím drby. Moc sem to tam nesledoval.
Kdyby se začalo přetřásat oslabení mágů. Co bys k tomu řekl. Určitě tě nějaké pěkné oslabení napadlo :)
Bucho
Já to chápu, ale bránit se musím :)
Tak pravděpodobně by se mágové nějak oslabit měli, aby jim mohli konkurovat i jiné magické rasy (nekromanti, temní elfové, elfové). Napadá mne toho spoustu, ale do hloubky jsem na to nemyslel. Snížení obrany u jednotky třetího stupně, zvýšení žoldu či ceny tamtéž, apod..
Necromorgon
Jo jo mág s obranou 4 by byl hnedka sympatičtější :) Jak tak koukám, tak jsme toho nakecali až až, takže to zakončíme. Chtěl bys nakonec rozhovoru hráčů ještě něco říci?
Bucho
Hmm, ne. :)