Site menu:

Aktuálně:

Zprávy z Dark Elfa»


Nejlepší online hra: Dark Elf

Rasy DE - Hobiti

19.2. 2013 Autor Forult Komentáře Komentáře (6) Kategorie Rasy DE Hodnocení 9.75 Přečteno x3025
Tak a je tu druhý článek ze série Rasy DE. Tentokrát přišla řada na Forulta, který si vzal na paškál hobity.

1. Úvod
K DE mě přivedl Figo1 někdy kolem roku 2003, mám za sebou hned několik přestávek nebo naopak intenzivnějších období. První delší herní období bylo zhruba v roce 2005, tedy doba zaslíbená hobitům. Možná i proto jsem si hobitky rychle oblíbil. Návrat na DE pak proběhl 2010 a to pod taktovkou Torga a jeho chlastacího kaffkárenského klanu. Nyní hraji pod nicky Forult a volnicko, dříve jsem používal nicky 3,14 a Jim Jarmusch. Ostatně nebojte se ozvat, většinou rád poradím. I přes slabé jednotky a dobu permanentního oslabování rasy to je již dlouhá láska k hobitům. Proč? Vždycky mě lákala vidina obrovského přísunu zlaťáků a jakýsi pocit, že jsem své alianci užitečný. Kéž by to bylo tak snadné. :-)

2. Historie a změny


Co si budeme povídat, hobiti mají to nejlepší již za sebou a nedá se čekat, že by došlo k nějaké nové renesanci. Na druhou stranu poslední změny jdou spíš cestou mírného posilování a nedá se čekat, že by se měl trend zvrátit, převládá totiž jistý konsenzus, že do většiny počasí a velké části věku jsou hobiti slabá rasa. Hobiti vstupovali do světa DE mezi posledními rasami (vznik 2002) a to z velice silné pozice, to vedlo k poměrně dlouhému období, kdy jsme mohli v aliancích najít i 4 a vice hobitů.

Představte si hobita s krajníkem za 10 zlatek, s malým žoldem, pěti tisíci do začátku a sto many do začátku, větším limitem apod. Krom parametrických změn (žoldy, peníze do startu, cena jednotek) hobitům uškodilo vyprázdnění lig. 3. den jsou hobiti slušná rasa, takže v horším počasí snesou konkurenci na svých hranicích. To ovšem neplatí pro jejich největší rivaly, útočné rasy - ty nebyly ve 180 lidech tak silné. Dále hobity oslabilo snížení morfu z 10 na 5, to znamenalo nemožnost s hobitem přejít na modrou ekonomiku prostě proto, že není schopen generovat tolik many, aby dokázal kompenzovat záporné příjmy a růst. Rychlý přechod na „modrou ekonomiku" byl předpokladem rychlého ukončení věku. Nepomohlo ani snížení odvodů, zhoršení ekonomických kouzel z 50% na 30% (oslabení rychlé magie a magie celkově) a koneckonců i slabší speciální budova a kouzlo. Naopak v poslední době pomohlo zvýšení odvodu (na 5%), zvýšení morfu (na 7), posílení obrany trojek a před delší dobou vlastně i zavedení tržiště. Patrně žádná jiná rasa za sebou tolik změn nemá.

Pracuje se na zavedení sdílení špehnory, hobitovi to sice na síle nepřidá, ale pro hráče to bude hned milejší. Ušetří čas za odpovídání na dotazy kolegů nebo nebudou muset sdílet klíčky, jak je to nyní v případě špehnory běžné.

3. Síla a slabiny


Když to hodně zjednodušíme, tak je hobit silná eko-rasa s výborným aliančním potenciálem. Naopak bojově je velmi slabá. Jindy než do aliance s určitou přípravou logu ho nemá smysl brát.


- Hobit má velmi levné jednotky, slušné množství zlatek do startu, 11 kol a odvod 5% do alianční kasy. Ideálně se hodí do velice špatného počasí na zlatky, kdy těží z toho, že on peníze má, zatímco ostatní pouze závidí. V této situaci může levně nakupovat kvanta many. Když jsou k tomu levné domky, tak zvládne prvních několik dní i slušně bojovat. Velice slabý je hobit v dobrém počasí a drahých domkách. Má sice stále podstatně víc zdrojů než soupeři, ovšem ti mohou posílat útoky, které se nedají kloudně bránit, jelikož 100 našich krajníků neubrání 50 berserkerů. Hobitovi nesvědčí pozice na linii, kde sice může prvních pár dní získávat, od určité doby je ale bojově dost marný. Toto většinou nezvládá suplovat ani skrze magii, kvůli drahým mágům a nízkému limitu.


- Hobiti jsou rasa, kterou by měli hrát předně hráči, kteří nutně nepotřebují cvičit svého hrdinu nebo si nějak extra neoblíbili pozici na frontě. Naopak by měli rádi sázet brambory, stavět domečky a počítat výnosnosti toho, co zrovna stavět. Je to jedna z mála ras, kde se vyplatí část armády téměř vždy propouštět. Občas je těžké odhadnout/spočítat jak velkou část, proto se to chce trošku orientovat v tom, kolik co přidává a bere. Vzhledem k tomu, že nás rasa tlačí k tomu, abychom zbytečně nerekrutovali ani fň, pečlivě propouštěli, co je třeba a posílali jen minimální útoky, tak je hobit slušný i pro výuku nováčků. Dost se na nich naučí.


- Pro hobita je ideální krytá farma mezi svými aliančníky, i proto je posílán na mapku mezi posledními. Platí, že čím je horší počasí, tím je méně zranitelný a spíš si ho můžeme dovolit méně krýt. Funkce má řekněme tři. 1) Rychlá magie, kdy je schopen 3. den postavit základní magii a nakoupit spoustu many, červenou magií potom několik dní podporovat své kolegy. 2) Farma. Má velké množství kol a zvýšené odvody, tím pomáhá své alianci. Časem pak může alianci podporovat řízenými nákupy na tržišti a zvedat kurz pro aliančního mága. 3) Nejrychlejší SK na DE... pokud má klid, tak žádná rasa zvládne DE prokouzlit tak rychle. Hobit totiž umí (ač draze) rychle nahazovat mágy a mana-příjmy, manu pak může klidně výhodně prodávat. Zároveň mívá velké množství domků.


Názory na hobití speciálky jsou rozporuplné. Určitě jdou správným směrem, hobit je alianční rasa a jak kouzlo, tak hlavně budova pomáhají především alianci, nikoliv samotným hobitům. Jsou užitečné hlavně v komplikovanějších bojích, kdy je obtížnější odhadnout, kolik obyvatel je ve které zemce. V případě že protivníci plánují Soudný den, je moudré si své soupeře kontrolovat magickými oky, kolik mají našetřených kol. Ovšem samotnému hobitovi nijak nepomáhají a dá se bavit o tom, zda je systémové mít možnost takové věci zjistit kouzlem či budovou.

4. Styl hry


Celou hru se snažíme minimalizovat svůj kontakt s nepřítelem, ušetří nám to fůru prostředků, které můžeme věnovat do podpory kolegů, co jsou na boje vybaveni přece jen o chlup více než my.
Abychom hobita vůbec mohli začít hrát, musíme si ho vybrat.:) Abychom s ním měli nějakou šanci, tak si ho vezmeme do hodně špatného počasí na zlatky (řekněme do 50-70 na zlatky), pokud jsou níže domky, můžeme i o chlup výše. Přirozený konkurent v lepším počasí je například skřet, který na rozdíl od hobita zvládne ubránit i silnější útoky. Domky jsou lepší co nejlevnější, v dražších domkách často volíme spíše enty, trpaslíky, temné elfy, nově i barbary, přesto se to s trochou dobré vůle dá. Mana pro nás není příliš podstatná, ale spíše bych volil horší počasí na manu, protože hobit raději generuje manu z trhu a teoreticky by ho mohly v delším časovém horizontu ohrozit rasy jako mág či temný elf.

Rozjezd:


Většinou volíme 1-2, v lepším počasí (a nízkých domkách) si s lepším hrdinou můžeme dovolit i 1-3. Existence hrdinů dala hobitovi možnost volby, dříve nebyla. Při rozjezdu ve většině případů propouštíme kvůli vysokému žoldu mágy, a to ještě před odtahem (ovšem pak nezapomeňte včas seslat nespokojenost či okrádačku). Často si můžeme dovolit postavit i posvátnou stavbu a trh. Občas zjistíme, že se nám tyto stavby zaplatí ještě před druhým dnem (hlavně pokud je vysoko tržiště). Hobit má relativně levné jednotky a dost zlatek do startu, přesto je moudré alespoň trochu počítat. 0. den tedy pošleme 1-2 útoky. 1. den stavíme jen sýpky a posíláme z každé země útok. 2. den je pak kritický, poprvé nemáme před odtahem možnost postavit všude sýpky. V ideálním případě tedy musíme odhadnout či spočítat, kolik propustit kde krajníků (->budeme mít dříve sýpky a ušetříme část za žold), abychom odtáhli co nejméně kol a zároveň abychom měli všude dostatek lidí na útok.

A máme 3. den, pro hobita jeden z nejsilnějších. S množstvím ušetřených kol si můžeme dovolit ledasco. Záleží na požadavcích aliance a svém okolí. Pokud máme všude farmu (a aliance taky), postupujeme podobně jako 2. Den, zase šetříme maximum kol jako předchozí dny. Ve většině případů ale musíme ubránit hranice, poslat útok a ještě vybudovat základní magii a nakoupit co nejvíce many na trhu. Jak snadné, že? :) Propustíme většinu armády, stavíme sýpky, později studny či domky a spočítáme, kolik že potřebujeme zlatek/many, tolik si necháme na kontě. Pokud je šance ubránit, tak se s hobitem snažíme BRÁNIT POUZE LIDMI A VOZY, pošleme testovací útoky nebo třeba nějaký silnější se zapojením polní modlitebny či katapultu. Magii stavíme až na konci odtahu (žold je drahý), manu nakupujeme přes trh. Je obrovskou výhodou, že hobiti mají možnost nakupovat 3. den, kdy je mana velice levná. Často dokonce obětuje expanzi/obranu jen proto, aby seslal o dalších několik set many více. Jsme v nejsilnější hobití fázi, kdy se hobit několik dnů snaží sesílat velké množství kouzel.


Od určitého dne začínáme na soupeře ztrácet. Soupeř začne útočit takovou silou, kterou mi ani s pevnostmi neubráníme. Navíc nás každý rekrut stojí obrovské finance. Co si jen počneme? Nezoufejte. Jednak to je přirozené a vy máte dobrý pocit, že své jste si již odpracovali, také ale máte možnost si své pozice alespoň v omezeném množství zabezpečit. :) Pečlivě sesíláme nespokojenost na zemky, o které přicházíme, a snažíme se soupeře nepustit za svou obrannou linii. Máme tedy pásmo silně bráněných zemí, skrz ně posíláme útoky, kterými dobudeme zemky, o které jsme minulý přepočet přišli. Když se poštěstí, tak máme po čase země bez domků, ze kterých se soupeři hodně špatně útočí. Tato taktika lze obcházet dostavováním i nepotřebných domků, ale my zase časem můžeme začít sesílat uragány a tím si jistit své hranice.


Co dál? Pár zásad.
Pokud si to můžeme dovolit, propouštějme část zbytné armády, lidé nám během 11 kol často zase přijdou. Jestliže nemáte na nové domečky, tak přijdete i o ušlé zisky. ;) Mějme se na pozoru před těmi nenažranými alchymisty, šlechtici a krajníky. Každá taková zbytečná jednotka nás stojí strašně moc. Hobit potřebuje mít hodně silné příjmy, tak mu je pěkně prosím dopřejte, i za cenu slabší expanze. Mějte tedy ekonomické zázemí, mějte magické zemky a mějte vojenské zemky. Pokud se vám podaří spojit magické a vojenské země bude to jedině dobře. Střežte si své hranice.

V pozdějších fázích můžete podporovat alianci skrze zvedání tržiště nebo sesíláním dražších kouzel. Tak se ptejte a snažte se domluvit. ;) Příjemné herní zážitky a děkuji, pokud jste prokousali až sem.

Hodnocení článku: Hodnocení 9.75, Hodnotilo 4 uživatelů