Site menu:

Aktuálně:

Zprávy z Dark Elfa»


Nejlepší online hra: Dark Elf

Rasy DE - Skřeti

19.3. 2013 Autor Darkfire Komentáře Komentáře (13) Kategorie Rasy DE Hodnocení 6.78 Přečteno x3386

Jako čtvrtý článek v pořadí je tu ten od Darkfira, otce projektu Rasy DE. Se svými skřety přišel ukázat, jak že si ta pojednání vlastně představuje.

 Příště se můžete těšit na Bushmanovy lidi.


Na DE jsem se prvně objevil tuším v létě 2001, kdy jsem si odehrál asi dva věky...plně jsem se DE začal věnovat až rok poté. K DE mě dovedl můj brašin Celegorn,který v této hře není (nebyl, neboť momentálně je na DE odpočinku) až tak bezvýznamnou figurkou, jelikož se podílel na grafice této hry a mimo jiné byl i druhým stařešinou v RS.Moje první rasa, kterou jsem hrával pravidelněji delší čas byli mágové...po zhruba necelém roce, během kterého jsem zkoušel i jiné rasy,jsem si někde všimnul co dokáže zelí zahrát se skřety,a natolik mě to ohromilo (v té době si nevybavuji žádného jiného excelentního hráče s touto rasou...byla obecně považována za velmi obtížnou),že jsem si ji hned při další příležitosti zkusil. Neměl jsem žádné informace jak hrát rozjezd,nebo jak s nimi vůbec zacházet navíc nebylo se pořádně koho zeptat,protože kromě Zelíčka se jim nikdo nikterak specializovaně nevěnoval (alespoň co si vzpomínám) a tak jsem si jsem si veškerou techniku hry musel odzkoušet a vybudovat sám.Tato rasa mi plně vyhovovala..a tak jsem u ní prakticky zůstal jako u hlavní a oblíbené velmi dlouhou dobu.Pochopitelně jsem zkoušel i jiné rasy..kromě skřetů,ale hraji častěji už pouze trpaslíky a barbary.Myslím si,že skřeti tu byli jednou z nejlepších ras,kvůli své univerzálnosti.Bohužel po několika úpravách si myslím,že už mají svůj zenit za sebou,a i když pořád ještě nepatří k nejslabším...přestávají být tak výrazní...

 

1. Trocha historie a úprav

Do roku 2001/2002 proběhlo několik úprav, ale vzhledem k tomu,že se Darkelf pořád ještě silně vyvíjel i jako celek (a já jakožto hráč také ) nebudu se těmto změnám věnovat. První výraznou změnou,která ale skřety trochu přibrzdila, byla úprava v dubnu 2003,která (společně s dalšími změnami) přinesla navýšení žoldu u skřetích dvojek z 5 zlatých na dnešních 8 zlatých,což zamezilo v širším měřítku skřetům pěstovat si a držet silné útočné armády a jen je přeskupovat. Další změnou,která sice nevypadá až tak výrazně,ale přesto se jednalo o citelný zásah,bylo snížení limitu kouzel u většiny ras o 20%..Skřetovi to vzalo část soběstačnosti...už nebyl tak výraznou rasou pro všechny směry...přeci jen jako alimág už neměl takové možnosti.Z praktického hlediska se jednalo u skřeta o oslabení...Období kolem roku 2006/2007 bylo ale pro skřeta velmi příznivé.Dostalo se mu speciální rasové stavby Podzemní tunely....společně s Mithrilovým dolem (trpaslíci) ji považuji za jeden z nejlépe vymyšlených dodatků na DE.Tunely velmi zvýraznily sílu skřetů ve vojenském směru....V roce 2008 došlo k další výrazné úpravě,a to k zavedení hospody.Vzhledem k tomu že skřet má suverénně nejdražší jednotky druhého stupně...většinou si je díky žoldu nelze držet déle...a přitom je skoro vždy nucený verbovat větší množství obyvatel aby byl jeho útok silnější ...stálo to opravdu mnoho a i přes ekonomické předpoklady skřetovi dost často nezbývalo peněz na pravidelné zbrojení.určitý vliv na skřetí hru mělo i zavedení hrdinů a díky nim přibyl jeden základní rozjezd,ale nepovažuji to až za tak silný přínos,protože skřet je silný především svoji hrou a ne rozjezdem.


2. Síla a slabina skřetů.

2a ...SÍLA - síla skřetů vychází ze dvou předpokladů:

- počet kol (10) kol skřetovi dovoluje velmi pružně reagovat na veškeré změny kolem něj.Kromě logicky rychleji vybudované ekonomiky mu vysoký počet kol umožňuje vytvořit ve velmi krátké době překvapivě silnou obranu,kterou je za určitých podmínek (např.spokojenost) hned následující přepočet schopný přebudovat na farmu,solidní mag centrum či útočnou armádu.Tuto pružnost má z vícekolových ras nejlepší právě skřet....hobit má příliš nízkou obranu byť disponuje kolem navíc...a skurut kromě chybějícího kola a nižší obrany jedniček, je i předurčený k trochu jinému stylu hry,kterému se hůře reaguje na lokální výsledky bojů.Vysoký počet kol způsobuje také určitou "imunitu" na červená ekokouzla..resp jejich dopad není až tak citelný jako u ras s nízkým počtem kol...(platí pro skřety alespoň s průměrným "zabydlením se").Tudíž jsou schopní být nebezpeční,i když jsou delší čas pod červenými ekokouzly.Z celkového hlediska je skřet velmi vítanou rasou do každé aliance kvůli možnosti suplovat jakoukoliv alianční roli...eko,mág (rychlý prvomág i silný finální) dodat zemičky či zabrzdit rozjetého nepřítele.

- Podzemní tunely.Tato stavba ruší penalizaci 30% na útok skrze volný průchod.V praxi to znamená,že skřeti jsou jediná rasa,od které vám hrozí maximální útoky i z jiných než hraničních zemí (nebudu počítat trpaslíky,kteří ji umí využít také...nicméně šance,že trpaslík dobyje zemičku právě se stavbou podzemní tunely a ještě ji bude mít čas i možnost využít,je natolik nízká,že to tu ani nebudu více zmiňovat).Pokud hráč dokáže přemýšlet více dopředu a je trpělivý...tak podzemní tunely,vysoký počet kol,vojenské smlouvy a správně zvolené cíle útoků dokáží překvapit a zaskočit i spoustu silněji rozjetých hráčů a dostat je tak pod nepříjemný tlak.A z vlastní zkušenosti mohu potvrdit,že bez magie máte prakticky jen mizivou šanci tento systém skřetího postupu nějak narušit.Na hranicích máte silný val obránců prvního stupně (či kombinovaný s jednotkami třetího stupně),který je provázaný vojenskými smlouvami...případně pojištěný ještě obrannou magií.K tomu vidíte velké pevnosti,které díky ekonomice bývá skřet schopný postavit relativně pokaždé,takže je vám jasné,že se bude jednat o opravdu urputnou obranu.A přesto všechno jsou na vás posílány každý den maximální útoky,které bývají přinejmenším na hranici vašich obranných možností (bereme v potaz,že skřety hraje hráč,který nezkouší útoky o síle 100 20.den věku :-).Buď musíte mít sakra dobrý odhad,aby jste pochytali vše co na vás půjde...a nebo musíte minimálně zpomalit a začít brát svého skřetího soupeře vážně...i když je třeba jen poloviční.


2b...SLABINA - u skřetí rasy se dá nalézt několik hlavních slabin...

- nízká útočná síla v kombinaci s pořizovací cenou u jednotek druhého stupně .Pro příklad: za cenu,kterou zaplatí skřet u útočné jednotky(200zl/9 many) získá útok pouhých 5,ale za tu samou cenu získá barbar útok 18..čili skoro čtyřnásobek..(a to nemluvím o ostatních rasách...)...Cena je velmi vysoká a skřet díky ní,začíná používat Cech války (nepočítám mágy) asi jako poslední rasa...protože investice na útok už o základu 100...je 7000 zl/180many.A v té době kdy si to může dovolit,už tyto útoky většinou nic neřeší.Proto je u skřeta jednou z náročných částí techniky hry,umět odhadnou či přímo spočítat obranu soupeře a posílat jen to nejnutnější.Sice hospoda výrazně sníží cenu jednotek.Ale u skřeta se vyplatí jen v případě,že bude verbovat více než 75 jednotek druhého stupně...(nebudu li počítat pozdější prodej hospody).V praxi toto znamená,že z počátku skřet útočí převážně jen jednotkami prvního stupně,případně třetího.A s postupem času je závislý na fungující ekonomice více než většina jiných ras.

Dalším slabým místem skřeta je vysoký žold u útočných jednotek.Když to přičteme k ceně,kterou skřeti zaplatí jednotky druhého stupně...je to velmi výrazné omezení vojenských možností této rasy.Kromě hobitů,je skřetí žold vyšší minimálně o 25% oproti jiným rasám.A stejně tak u jednotek třetího stupně má žold výrazně vyšší s vyjímkou hobitů a skurutů u nichž se až tolik neočekává plošné držení vysoké magie.V praxi se to projevuje nutností propouštět nepotřebné armády (či alespoň průběžně měnit jejich složení na levnější),byť jejich pořízení stálo mnoho...Při plošném nahození magie jsou už skřeti velmi citliví na změny počasí ohledně zisku zlatých..(resp. pociťují negativní dopad mezi prvními) a při opravdu nepřejícím počasí,už skřeti prakticky nejsou schopní nasadit plnou magii.

- nutnost fungující ekonomiky a vyššího počtu domů...kromě pokrytí uvedených nákladů,jako je žold či potřeba mít zdroje na pořízení armády,potřebuje skřet dostatek domů.A to výrazný dostatek...vzhledem k malé síle útoku jednotek druhého stupně,musí soupeřovo obranu...či obyčejné neutrálky přebít počtem jednotek a stejně tak to platí pro vlastní obranu.V praxi se toto projeví tím,že pokud donutíte skřeta zastavit ekonomiku plošným nazbrojením,či nepřerušovaným magickým tlakem...bude mít velké problémy se sám svépomocí vrátit zpět do hry,zvláště bude-li na něj vyvíjen na hranicích neustálý tlak.

- Čtvrtým slabým místem u skřetů je vysoká cena jednotek 2.stupně a 3.stupně v maně.Ti,kdož nemají příliš zkušeností,či nejsou s touto rasou sehraní,mají problémy si zajistit v krátké době solidních zisky many....Tohoto jde dosáhnout několika způsoby,které nemá příliš cenu rozebírat,protože tím nejhlavnějším vlivem na rozhodování je samotná intuice hráče a cit pro hru a okolnosti,ve kterých se právě jeho říše nachází.Nicméně fakt,že mág stojí 30 many a útočník 9 many...je v počátku velmi deprimující...čím rychlejší expanze tím hůře se rozjíždí a nastavuje alespoň základní magie...A když se k tomu přičte potřeba investovat nemalou část z příjmu many i do útočných jednotek,v případě ostřejších bojů,vyjde z toho fakt,že bývá jedno zaměření skřetů omezováno na úkor druhého.Buď magie,nebo boj....oboje většinou příliš dohromady nejde.


3. Vhodnost pro různé hráče

Skřeti z hlediska vhodnosti pro začínající hráče jsou těžko popsatelní.Jsou opravdu ideální na první kroky nováčka...zejména kvůli počtu kol...nemají nijak extra přehnaně složité rozjezdy...a jediné co hráč potřebuje vědět jsou síly neutrálek a minimální potřebný útok.Opravdu jejich rozjezdy patří k těm jednodušším...ale nedoporučoval by jsem nováčkovi s nimi jít do plnějších lig...naopak z počátku by měl absolvovat prázdnější ligy,aby dokázal nabrat bez rizika dostatečný počet zemí a tím alespoň základní sílu.Ovšem ve střední fázi a v závěrečné fázi už se projevuje samotná herní schopnost vládce a pochopitelně i jeho zkušenost.Pokud někdo preferuje přímočarý drtivý styl,nemá příliš v lásce kombinování,počítání a přemýšlení obecně..tak tomu skřety nedoporučuji..velice brzy mu s nimi dojde při nějakém tužším střetu dech..(pakliže bude mít za soupeře někoho schopného).Tato rasa vyžaduje dost precizní počítání a hlavně plánuje do budoucna...žádný skuruto-barbarský způsob...Taktéž je nutno připomenout extrémní finanční náročnost skřetí hry...a pokud je hráč pod tlakem,či ho právě sám vyvíjí a nedokáže se přinutit počítat dopředu každou odehrávku alespoň přibližně,a jen odklikává kola s tím,že na konci "to nějak dopadne"...a teprve poslední dvě kola začíná přemýšlet na co všechno bude mít....(na rozdíl od prvních dnů,kdy je to volnější)...tak je vysoká šance,že zjistí že nemá ani na základní obranu v některé zemičce..Když to shrnu - skřetí rasa je velmi vhodná pro nováčky,pro pochopení herního menu,základních herních vazeb a hry obecně.

- je velmi vhodná pro přemýšlivé hráče,kteří mají cit pro strategii a taktiku a dokážou být trpěliví a předpokládat soupeřovo kroky.Taktéž musí mít nezbytně zvládnuté herní znalosti,alespoň průměrně...čili pro zkušené hráče (splňují-li předchozí požadavky),mající trochu času na hru.Tito hráči,ale zcela jistě ocení a využijí tvárnost a přizpůsobivost této rasy a dokážou často zahýbat celým věkem i když to zprvu nevypadá zrovna příznivě.

- není vhodná pro průměrné hráče,jestliže nejsou schopní věnovat odehrávání více času.Tito hráči dokážou být silní jedině v případě,že mají klid na rozvoj a jen slabé sousedy a odklikávají skřety jako kteroukoliv jinou rasu,ale pakliže se sami dostanou pod tlak,nebudou schopní déle odolávat.

 

4. Styl hry a sousedé na hranicích

Správný skřet využívá všech možností,aby to co jednou získá a do čeho investuje prostředky už nepustil....čili volné průchody,úspěšný útok...zabetonování a pořád dokola.Hraniční prohazování zemí skřetovi nesedí...nemá budoucnost...nemá předpoklady jako barbar či skurut...aby dokázal z několika obyvatel doplnit solidně armádu a vesele pokračoval ve spanilé jízdě skrze nepřátelské území.Naopak potřebuje mít maximum své armády pohromadě kvůli vzájemné výpomoci mezi zemičkami.Chce to dost často být trpělivý a vyčkávat...a to ne každému může vyhovovat.

Sice existují vyjímky,vyplývající z vývoje na mapě....ale hlavním způsobem existence skřeta je pozvolný postup a plynulé budování silné ekonomiky za pochodu..raději den počkat a vzít si zemičku na jistotu,než si zbytečně naverbovat v polovině zemí obyvatele a výsledek přitom není nikterak závratný.

Ze všech sousedů nemá skřet rád hlavně Nekromanty a Lidi.Obě rasy mají relativně silné obranné jednotky,k tomu nekromanti mají zmrtvýchvstání a lidé chudobinec...čili obě rasy jsou schopné fungovat co se týká obrany i pod červenými kouzly..a s pomocí vojenských smluv vytvořit dost silnou obranou hráz,navíc mají vyšší mag limit jak skřet a tak jsou schopny konkurovat i v tomto směru.Ostatní rasy buď zaostávají výrazně v ekonomice,či mag limitem,proto je povětšinou otázkou času,kdy je skřet zvládne (hraje-li se 1 vs 1)


5. Vhodnost rasy pro různá zaměření

- bývávalo,že skřet byl určený zejména k ekonomice a posléze přesunu k magii,byť byl i výrazně vhodný k pozemní stylu hry,nicméně inteligentní hráč,pokud nemusel extra válčit,tak dával přednost zejména zakončení co by mág,protože přiznejme si to na rovinu,čím déle trvá věk,tím menší prim hrají rasy vojenské.Proto ten kdo se za skřeta vrhnul jen na ekonomiku a válčení,a nechal magii svému osudu,ke konci věku zjišťuje,že je v podstatě už mimo hru a funguje jen jako lapač nepřátelského magického limitu,a největším jeho přínosem pro alianci je těch pár zemiček,které se snaží udržet.To je příklad nesprávně využitého skřeta,nevyužitého potenciálu.Bavím se teď o cíleném zaměření...cílem skřeta by měl být silný mág pro druhou třetinu hry..s tím,že poté se podle potřeby přesune na roli,kterou alianci pomůže nejvíce.Skřet v jednotlivých zaměřeních nikde nezaostává,byť na druhou stranu nikterak jednoznačně jiné rasy nepřevyšuje.ALE!! to proč je tak silný a oblíbený,je fakt,že dokáže hrát dlouho vyrovnanou partii specializovaným rasám ve kterémkoliv směru...eko,expanze,obrana.,.magie...záleží jen a jen na okolnostech a zároveň schopnostech hráče.


6. Vývoj skřetů v průběhu věku

* (1.pětina věku) - skřet těsně po protekci je slabý a pokud je v tomto období na něj vyvíjený tlak,může to jeho hru poznamenat na velmi dlouhou dobu.V takových okamžicích se dají rozpoznat zkušení a schopní hráči od těch,co se teprve zaučují.Je totiž potřeba,co nejpřesněji odhadnout sílu a možnosti vašeho okolí,aby jste si mohli určit jak reagovat.Skřet může určitý čas nic nedělat a jen sedět za naboostovanou obranou na hranicích,ale toto má význam až v pozdějších fázích věku, nyní, bohužel,hned na začátku nejsou peníze skoro na nic,natož na statickou obranu a vy přitom potřebujete expandovat,aby jste nabrali sílu na pozdější fáze věku.Je to dost i okamžik,kdy vám mohou pomoci správně uzavřené lokální smlouvy...Skřet,který jde se vším ven,bez ohledu na ztráty,...je buď zoufalý a nebo špatný (a nebo oboje). Univerzálně toto platí asi pro většinu ras,ale uvědomte si,že skřet má velice malý útok (na začátku věku výhradně útok jednotkami prvního stupně,čili útok 2)..a proto,aby měl alespoň teoretickou šanci,potřebuje mít o trochu lepší zázemí minimálně v domcích než-li třeba skurut,barbar a podobně.Přitom jen na zvládnutí obraných vozů potřebuje alespoň 50 jednotek...což čtvrtý či pátý den může být docela drahá záležitost.Proto je potřeba opravdu kvalitního hráče,aby se dokázal zorientovat.

* (2-3 pětina věku) - nyní se začíná projevovat síla skřetů,buď je u nich,v případě prostoru,možnost sledovat opravdu razantní expanzi,nebo už jsou "zakousnutí" v lokálních bojích a mají sílu na to klást odpor,či sami vyvíjet tlak na nepřátele.Taktéž už kouzlí více než symbolicky (resp. jsou schopni při obvyklých podmínkách).Pokud v této části si necháte "ujet" soupeřovo skřeta,tak pokud za něj bude hrát schopný hráč,zcela nepochybně se budete v závěru drbat na hlavě co s ním máte provést.Protože skřetí vývoj se dá zachytit tak do poloviny věku,později už má takové možnosti,že je veliký problém ho eliminovat.

* (4. pětina věku) - nejsilnější skřetí část...dostal se k rychlé a silné magii,či už je zcela jasný koncept jeho pozemního tažení a pokud není nepřítel v přesile (a to myslím výraznější přesile) ať na hranicích,nebo v magii,je oprávněně skřet takovým aliančním pilířem.Může si dovolit odehrát tři čtyři kola za odtah,pokud je pod červenými...odkouzlit si svoje a pořád čekat na chybu soupeře,či na možnost to co má nastřádané efektivně využít.Kdo si v této fázi dovolí nechat jeden den zakopaného skřeta v klidu,ten si poslal žádanku na rychlé ukončení věku...V této fázi je už skřet schopný věk zavřít za pochodu (tzn uprostřed bojů)...

* (5. pětina věku) - v poslední části už skřet zase ustupuje z výsluní,protože žold i drahota jednotek nepodporují silné plošné nasazení a udržování magie.Sice se to dá zvládnout za příznivých podmínek a pomocí různých manévrů...ale je to velmi náročné a v tomto období se plně dokáže projevit síla jiných ras...jako například mágů....kteří jsou schopni v tomto období nakonec skřeta udolat...skřeti jsou sice pořád schopni zvládnout velmi silnou magii...ale na stupínku nej,už stojí jiné rasy


7. Specifika skřetů

- podzemní tunely ..(už jsem zmiňoval výše) jedná se asi o nejdůležitější přínos skřetům ze všech úprav.Určuje to styl hry,umožňuje plné útoky aniž by docházelo k oslabování obrany.Většina ostatních ras,porovná-li vlastní speciální stavbu s tunely,slintá vzteky a závistí. (hodnocení 10/10)

- silnější plenivý útok o 20% (+alianční bonus 5% za každého skřeta) - vlastnost,která byla skřetům dána,aby to vypadalo,že něco dostali,ale přitom díky ní nebyli nikterak posíleni.Za určitých velmi specifických okolností může skřet být svolný k plenivému útoku,ale za běžného stylu hry,by při využívání plenivých útoků byl skřet sám proti sobě.Skřet pro silnou pozici potřebuje okamžitou zajištěnou zemku a pokud na ní nejdříve použije plenivý útok....tak mu její pozdější obsazení nic moc extra nepřinese...Navíc paralelně s touto vlastností byl skřetím mágům navýšený žold o 2 zlaté... na celkových 14.I z toho se tudíž dá celkem logicky vyložit jak velký zájem byl dát skřetům nějakou opravdu slušnou vlastnost.Plenivý útok +20% vypadá moc pěkně,ale prospěl by slabším rasám...které nejsou schopny dávat příliš silné útoky. (2/10)

-povodeň (kouzlo cena 300 many)...kouzlo,které po seslaní vynuluje efekt obranných vozů...ani zbytečnost,ale ani zázrak...osobně pro sebe samotného jsem ho nevyužil ani jednou...na počátku věku,kdy by mělo toto kouzlo nejlepší efekt...je 300 many hodně na snížení obrany o 100..a v pokročilém věku,už zase obranné vozy tolik roli nehrají,zvláště když je potřeba využít limit jinak.Jediným přínosem je možná fáze,kdy obranná hodnota vozů představuje dosti komplikaci a přitom je many dost...čili po Soudném dni....nicméně...pořád je potřeba limit využít spíše jinak. (hodnocení 5/10)


8.Závěr


- skřet patří jednoznačně k nejzajímavějším a nejobratnějším rasám ve hře,a pokud se ho někdo snaží zatlačit do škatulky vojenská a expanzivní rasa,tak nemá cit pro pestrost hry.To,že nikdy nevíte jak skřet proti vám zahraje,je velmi silný faktor ve hře..Pokud by jste ale věděli,že vám hrozí jen útok a nic jiného...tak si speciálně skřeta s jeho obranoútočnými hodnotami namažete na chleba jako nugetu a při místo přemýšlení co proti němu zahrát,si pustíte v televizi pokémony a jen si to odklikáte.
-pokud má někdo nějaký dotaz či připomínku můžete mi napsat bez problémů i do pošty.Co budu moct,odpovím.

Hodnocení článku: Hodnocení 6.78, Hodnotilo 9 uživatelů